Search from the Journals, Articles, and Headings
Advanced Search (Beta)
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

فکشنیات کے نئے تخلیقیت افروز سنگِ میل

نئے ہزارہ کے ربع اول کے عالمی، قومی اور مقامی مابعد جدید تناظر میں نئے عہد کی ناولاتی تخلیقیت کا جشن عالیہ قائم ہے۔ گو بڑے ناول نہ سہی، لیکن اچھے، سچے، اہم اور معنی خیز ناول لکھے جا رہے ہیں۔ بڑے بڑے ناول روز روز وجود میں نہیں آتے۔ اِس ضمن میں فکشن کی شعریات زیادہ تر فکری اور فنی دُشواریاں پیدا کرتی رہی ہے۔ تاہم عالمی ناولاتی تخلیقیت میں بالزاک کے پہلو بہ پہلو مارسل پُروست، جیمس جوائس، ورجینیاولف، الزبیٹھ بوون، کے چشمہئئ شعور کے ناولوں کے علاوہ روب گرئیے، مائیکل بوتر اور مادام ستراط کے ”نو ؤ رو ماں“ میں اور دوسروں کازو اُواِشی گورو (KAZOO ISHIGURO) سیمول بیکٹ، بورہس (بورخیز غلط ہے) گبریل گار شیامار کیز (مارخیز غلط ہے) اِٹالو کالونیو اور امرتوایکو کے یہاں بھی شدت سے محسوس ہوتا ہے کہ ناولاتی فکشن ان دُوگروپوں (مثلاً فاکنر، گریسیا مار کو ئیز، میلان کندیرا، جُو لیو کور تیزار، رینالڈ وار نیاز، اِنجیلا کارٹر اور جنیٹ ونٹرس، ٹونی ماریسن، سلمان رشدی، گنٹر گراس اور میلکم لاوی وغیرہ کے درمیان ایک پیچیدہ لا متناہی مکالمہ قائم و دائم ہے جو دنیا سے ہم رشتگی کے باوجود شدید انفرادی ردّ عمل سے وجود پذیر ہوتا ہے اور مختلف و متنوع ناولاتی رنگ و آہنگ اختیار کرلیتا ہے۔

انتظار ح”ہندوستانی قومی اور مقامی تجربہ“ ”یوروپی تجربہ“ سے مختلف ہے تو ہندوستانی ناول کی بوطیقا یوروپی ناول کی بوطیقا سے مختلف ہوگی۔ وہ ہمارے معاشرتی، تہذیبی، ثقافتی تجربہ، ہماری یاد، ہماری ذہنی کنڈیشنگ، وقت اور ارتقا کی بابت ہمارے فطری ذہنی رویہ اور عمل برتاؤ کے مطابق ہوگی۔ بنیادی سوال یہ ہے کہ ہم اردو ناولوں کی صحیح قدر و قیمت کس بوطیقائی کسوٹی پر متعین کرتے ہیں؟ جب تک ہم اِس فکشنی شعریاتی کسوٹی کے لئے کھری فکریاتی کسوٹی نہیں ڈھونڈتے۔ خود ناول کی...

منهج الشيخ أبي الحسن السندي الكبير في تنقيح المصطلحات الأصولية والفقهية واهتمامه بالمباحث اللغوية في تعليقاته علي صحيح البخاري

The present paper is the study of the methodology which Shaykh Abu al-Ḥasan Muḥammad b. ʿAbd al-Hādī al-Sindī al-Kabīr (d.1139 AH) adopted in writing a concise commentary on most authentic book of Ḥadīth, Saḥīḥ al-Bukharī. His life and works have been studied and analyzed elsewhere. (See. Al-Azwa, Sheikh Zayed Islamic Centre, University of Punjab, June, 2012, pp. 327-44). This study delving in his Commentary brings to the fore the depth and breadth of his scholarship in various branches of Islamic sciences including usūl, fiqh and Arabic eloquence. It further shows how skillfully he applied his knowledge of these sciences in elaboration of the most authentic Ḥadīth work meticulously compiled by Muḥammad b. Ismaʿīl al-Bukharī (194-265 AH). The study concludes that his methodology in elaborating terminology of usūl, fiqh and Arabic eloquence is one of the best works of its kind. Hence, commentary may well be considered as one of the significant sources for the study of Saḥīḥ al-Bukharī.

قصص الانبیاء اور اخلاقی تعلیمات: قرآن اور بائبل کا تقابلی جائزہ

The purpose of human life is to serve Allah Almighty. To remind him of this purpose Allah Almighty has sent Prophets with guidance from time to time. The main objective of the messengers was the character building of human being. As society progressed materialistically, it suffered from a gradual moral degradation, being inflicted by verities of evils and crimes. To address these problems, the revealed books and scriptures contained different methodologies in which storytelling method was also was adopted for its effective and convincing impact on human. Therefore, the study of the above-mentioned method in revealed books is crucial to address the moral and ethical deficiencies of the contemporary societies. This research is comprised of three chapters. The first chapter deals with the comparative and analytical study of the methodology of storytelling in the context of the Quran and Bible (Old Testament). The second chapter discusses the stories of the Quran and Bible in the perspective of of the prevention of unethical behaviour and attitude at individual, familial and societal level. The third chapter examines the stories of the Quran and Bible in the perspective of the promotion of ethical behaviour and attitude at individual, familial and societal level. The study reveals that the Qur'anic stories are not solely meant for storytelling rather, they have a moralistic purpose. On the contrary, Bible contains stories focusing more on historical perspective. Similarly, all the moral teachings present in the Bible are presented in the Quran while the case is not same otherwise. Moreover, there is no contradiction in the Quranic stories while on the other hand, there are contradictions between biblical stories and teachings.
Asian Research Index Whatsapp Chanel
Asian Research Index Whatsapp Chanel

Join our Whatsapp Channel to get regular updates.