Search from the Journals, Articles, and Headings
Advanced Search (Beta)
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

قصاص کا لغوی معنی

قصاص کے معنی نشانات پر چلنا، جیسا کہ ابن فارس قصاص کامعنی یوں بیان کرتے ہیں
"القاف والصاد أصلٌ صحيح يدلُّ على تتبُّع الشَّيء. من ذلك قولهم: اقتصَصْتُ الأثَر، إذا تتبَّعتَه. ومن ذلك اشتقاقُ القِصاص في الجِراح، وذلك أنَّه يُفعَل بهِ مثلُ فِعلهِ بالأوّل۔"152
"مادہ " قَصَصَ" ہے یہ دلا لت کرتا ہے کسی چیز کی کھوج یا جستجو پر اور اسی سے عرب کا قول ہے کہ میں اس کے نشانات پر چلا جب کہ تو اس راستے کی جستجو کرے ۔ اور زخموں میں قصاص اسی سے مشتق ہے اس لیے کہ قصاص میں بھی پہلے فعل کی طرح کام کیا جاتا ہے۔ "
قتل کے بدلے قتل کرنا قصاص کہلاتا ہے۔ اس حوالے سے ابن منظور تحریر کرتے ہیں
"القَصُّ أَخذ الشعر بالمِقَصّ وأَصل القَصِّ القَطْعُ يقال قصَصْت ما بينهما أَي قطعت والمِقَصُّ ما قصَصْت به أَي قطعت یقال القِصاص في الجِراح مأْخوذ من هذا إِذا اقْتُصَّ له منه بِجِرحِه مثلَ جَرْحِه إِيّاه أَو قتْله به الليث القَصُّ فعل القاصّ۔"153
"قص سے مرادبالوں کو قینچی کے ساتھ کاٹنا اور قص کا اصل معنی ہے قطع کرنا (جدا کرنا) جیسے کہا جاتا ہے میں نے دو چیزوں کو آپس میں جدا کردیا اور مقص اس آلے کو کہتے ہیں جس سے کسی شے کا کاٹا جائے ، کہا جاتا ہے زخموں کا قصاص اسی سے ماخوذ ہے ، زخم کے بدلے میں زخم اور قتل کے بدلے میں قتل کیا جاتا ہے۔ "
قصاص کے معنی خون کا بدلہ لینے یانشانات پر چلنا کے ہیں ، جیسا کہ راغب اصفہانی کے نزدیک
"القص " نشان قدم پرچلنا ہے۔ محاورہ ہے "قصصت اثرہ " میں اس کے نقش قدم پر چلا۔قصص کے معنی نشان کے ہیں جیسے"فارتدا علی اثارھما قصصا" پس وہ اپنے پاؤں کے نشان دیکھتے دیکھتے لوٹ گئے"154

فقہاء کی نظر میں عبادات میں اوقات مکروہہ اور ان کے اسباب و اثرات کا علمی جائزہ

For every worshipping, almighty Allah has appointed a specific time, same is the case with prayer (salat). But the following five appointed times for prayers are abhorrent: 1) At noon time. 2) At Sun set. 3) At Sun rise. 4) After Asar Prayer. 5) After the evening prayer. To offer prayer in the first three mentioned times, is not allowable in the views of Ahnaf. According to Imam Shaafi, Imam Malik and Imam Ahmad, obligatory prayer (salat) is permissible but not nafl prayer. Near to Imam Shaafi, in these forbidden timings, “NawaflZawat-ulAsbab” is legal and in Makkah every type of Nafl is also permissible. Even, during these timings, funeral prayer and sijdae-telawat is allowable with duress. There are different views regarding the last two forbidden times.

Women Teachers As Professional Learners in the Interior of Sindh

This study aimed to explore the professional learning of women teachers in the Interior of Sindh. In addition it set out to explore the challenges faced by women teachers and the possibilities to grow and learn in their workplace. Qualitative research design and methodology were used to collect data. The main instrument was the open-ended interview, which provided rich data. Some of it was revealing to me though I have spent a lifetime in that context. The main themes that have emerged in the literature review were: Adult learning theories, gender and education and teachers workplace learning. The results of the research indicated that some of the findings relate well with the contemporary literature, some do not fully agree with it mainly due to contextual differences. The findings of the study could open new avenues for further research. The Department of Education and policy makers could gain insights when making provisions for women's professional learning in the context of the Interior of Sindh. The array of possibilities mentioned clearly show that teachers' workplace learning with follow up and support is a promising new development that could clear up the clouds engulfing the lives of women teacher and emerge as the silver lining behind every cloud, with a promise of a new tomorrow.
Asian Research Index Whatsapp Chanel
Asian Research Index Whatsapp Chanel

Join our Whatsapp Channel to get regular updates.