آہ ناموسِ شریعت و قاموسِ علم
[مولانا شبیر احمد عثمانی]
وا دریغا!آج قلم کو اس ذات گرامی کامرثیہ لکھنا ہے جس کاقلم عمر بھر قرآن و حدیث کے اسرار و حکم کے کشف وتحقیق میں گُہرافشانی کرتارہا۔آج زبان خامہ کو اُس کی ماتم سرائی کافرض انجام دیناہے جوزندگی بھر ملت بیضا کی جراحتوں کے لیے مرہم رسانی کی فکر میں لگارہا۔جس کی زبان قرآن کی ترجمان تھی اورجس کا نطق نوامیس شریعت کابیان۔حضرت الاستاذ مولانا شبیر احمد عثمانی ؒکاسانحۂ وفات اگرچہ ’’وطن سے دور‘‘ پیش آیا لیکن الحمد ﷲ کہ دیارغیر میں نہیں جہاں غالب کے بقول بے کسی کی شرم کے رہ جانے کی تمنا ہوتی۔بے شمار فرزندان توحید نے نماز جنازہ پڑھی اوریہ اس بات کا ثبوت ہے کہ جو بذات خودایک انجمن ہو وہ وطن سے دور رہ کر بھی تنہا نہیں ہوتا۔وہ جہاں بیٹھتا ہے اپنی دنیا آپ پیدا کر لیتا ہے۔
دیوبند اگرچہ ایک چھوٹا ساقصبہ ہے لیکن مقامی اعتبار سے یہاں کے تین خاندانوں نے اس کو ہندوستان کے آسمان شہرت پرآفتاب وماہتاب بنا کر چمکایا اور اسے مرزوبوم کی کلاہ افتخار کاکوہ نوربنادیا۔ایک مولانا نانوتوی کاخاندان جن کے فرزند ارجمند حضرت حافظ محمد احمد صاحب مرحوم تھے، دوسرامولانا ذوالفقار علی مرحوم کاخاندان جس کے گل سرسبد حضرت شیخ الہند تھے اور تیسرا خاندان مولانا فضل الرحمن صاحب عثمانی مرحوم کا تھاجن کے دوصاحبزادے عارف عصر و شیخ طریقت حضرت مولانا مفتی عزیز الرحمن صاحب ؒاورعربی کے بہترین ادیب اور فطری شاعرمولانا حبیب الرحمن صاحب عثمانی ؒعہد حاضر کے اکابر علماوفضلا تھے۔ حضرت الاستاذ مولانا شبیر احمد عثمانی اسی خاندان کے لعل شب چراغ اورمولانا فضل الرحمن صاحب کے فرزند ارجمند تھے۔
حضرت الاستاذ ماہ محرم۱۳۰۵ھ میں دیوبند میں پیداہوئے اس و قت آپ کے والد ماجد ضلع بجنور میں انسپکٹر مدارس کے عہدہ پرمامور تھے۔ تعلیم دارالعلوم دیوبند میں...
In this article, twelve scholars of District Haripur have been discussed for their significant contribution in Islamic sciences and various religious issues. The fact remains that District Haripur has remained the center for Islamic education wherein almost every school of thought has existed. In this article, those scholars are provided expression who despite been a part of some particular school of thought, have always encouraged intra-faith harmony. For example, "Al Ribat li Rad Hiyla al Isqat" by Maulana Mohammad Azam contains plenty of updated information on this issue. Similarly, another book called as "Mu'in-ul-'Aqaid” by Maulana Mohammad Hassan, provides grounds for rejecting the hypocrisy of society in a befitting manner. Before writing this article, a session was held with those scholars who are still alive whereas details of those dead were collected from their family members.
Over the past few decades organization has experienced a change from modern and structural interpretivism to the postmodern era. A postmodern perspective of organization emphasizes the ever-changing relationship between concepts and is a defensive reaction to forces intrinsic to the social bodies. This thesis signifies the influence of postmodernism whereby organization has undergone strategic change towards the emergence of new paradigms. Such paradigm shifts have the potential to keep pace with environmental changes with flexibility, efficiency and contextually appropriate response. Virtual organization is one such paradigm. It emerged as an outcome of strategic change due to globalization and changing consumer preferences. This thesis initiates an inquiry into the paradigm of virtual organization of the SME clusters in Pakistan. The thesis introduces virtual organization as a temporary combination of geographically distributed and independently working parties, linked by ICTs for exploiting the emerging market opportunities. It specifically highlights how a virtual relationship could be established among the geographically proximate SMEs using low-technology means of ICTs. This thesis puts to test a unique methodology for the study of relationship between parties, that is, the game theoretic investigation into the virtual organization, wherein, the study further attempts to explore the game theoretic modeling of relationship among enterprises forming an exclusively virtual relationship. These are several key findings and the conclusions drawn from this research. Firstly, the geographically proximate enterprises in the SME clusters can establish a virtual relationship with lesser advanced means of ICTs. Secondly, the relationship among parties in a virtual organization could be modeled in the form of a non-cooperative game in which parties join together at an optimal Nash equilibrium. Thirdly, the mutual trust and social forces work to ensure coordination at the optimum performance level. Fourthly, this research claims an initiative not only in terms of the methods but also the scope as it introduces the paradigm of virtual organization in Pakistan using game theory to model the relationship among parties.