Search from the Journals, Articles, and Headings
Advanced Search (Beta)
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

اسلام امن کا پیغام

اسلام امن کا پیغام
نحمدہ ونصلی علی رسولہ الکریم امّا بعد فاعوذ بااللہ من الشیطن الرجیم
بسم اللہ الرحمن الرحیم
معزز سامعین اور میرے ہم مکتب شا ہینو!
آج مجھے جس موضوع پر لب کشائی کی سعادت حاصل ہورہی ہے وہ ہے:’’اسلام امن کا پیغام‘‘
صدرِذی وقار!
اسلام کے معنی سلامتی کے ہیں، اسلام کو سچے دل سے قبول کرنے والا سلامتی میں ہوتا ہے، اسلام کے جملہ احکام سلامتی کا ہی درس دیتے ہیں۔ اس پرعمل پیرا شخص میدان امن و آشتی میں نہ صرف داخل ہوتا ہے بلکہ امن و آشتی کا پیامبر بن جاتا ہے۔
جنابِ صدر!
حدیث نبویؐ ہے کہ’’ المسلم من سلم المسلمون من لسانہ ویدہ‘‘ مسلمان وہ ہے کہ جس کے ہاتھ اور زبان سے دیگر مسلمان محفوظ رہیں ،کسی کو اس کی زبان سے گزند نہ پہنچے کسی کے جسم کے عضو سے اس کو جسمانی یا روحانی پریشانی نہ ہو، اسلام کی ابدی تعلیمات امن و آشتی کے پیغام سے مملو ہیں۔
صدرِمحترم!
ایک مسلمان دوسرے مسلمان کی طمانیت اور سکون کا خواہاں ہوتا ہے۔ اس کی خوشی اور مسرت کا متمنی ہوتا ہے، اس کی تکلیف دور کرنے میں اس کاممد و معاون ہوتا ہے۔ اس کے مسائل کے حل میں کوئی لمحہ ضائع نہیں کرتا۔
جنابِ صدر!
ایک حقیقی مسلمان، مسجد میں ہو، عدالت میں ہو، فیکٹری یا کارخانے میں ہو ،بازاریا دربارمیں ہو، دکان یا مکان میں ہو، سفروحضر میں یا کھیت وکھلیان میں ہو، ہمہ وقت امن و آشتی کا مجسمہ نظر آتا ہے۔ اس کے خدوخال بھی امن سکون کا نمونہ فراہم کر رہے ہوتے ہیں۔
جنابِ صدر!
اسلام کی تعلیمات جس خطہ ارضی میں پہنچیں ، وہاں ظلم و استبداد کے بادل چھٹ گئے،قہر و غضب کے طوفان ختم ہو گئے ، عداوت وخصومت کے جھکڑ چلنا بند ہو گئے ،...

FATA’s Merger with Khyber Pakhtunkhwa: An Historical Analysis

Nation-building is an evolutionary socio-political process. It not only provides security, dignity and ownership to a community, but also ensures democratic participation of people within the state to claim rights and perform duties. It enables a state to defend its sovereignty, achieve economic goals, and protect national interests at regional and global levels. Since 9/11 incident, terrorism has become a global challenge. To counter this menace Pakistan also aligned and provided land routes to foreign forces to get access to a landlocked Afghanistan. Across the Pak-Afghan border, through the tribal belt known as FATA, terrorism has spilled over Pakistan. The exclusive status of the Federally Administered Tribal Areas (FATA), in the past seventy years of Pakistan’s history, had deprived fundamental rights to the people of FATA. These tribal areas were governed by a separate law known as Frontier Crimes Regulations (FCR) made by the British in 1901. This law has proved as the main obstacle in bringing FATA in to the mainstream of Pakistan. After examining the historical and geographical aspects of FATA, the article shows how FATA remained outside the nation-building process in Pakistan. In this connection it seeks to see the position of FATA in the constitutions of Pakistan, including state initiatives to own this western belt and obstacles faced in merging FATA with Khyber Pakhtunkhwa (KPK). It narrates the events that led to the merger of FATA with the KPK and high lights future challenges as well. It recommends that FATA’s merger would help establish a strong line of defence against terrorism. ______

Difference in the Sentence Constituent Related to a Prepositional Phrase in the Holy Quran and its Impact on the Meaning Syntactic & Analytical Study

مقدمة اتٟمد ﵁ رب العات١تُ كالصلاة كالسلا على خاتم النبيتُ سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم كعلى آلو كصحبو أتٚعتُ كبعد! أنزؿ الله تعافُ كتابو العظيم القرآف الكرنً على نبينا سيد ات١رسلتُ كخاتم النبيتُ - - صلى الله عليه وسلم ت٢داية البشرية، كأخرج الناس بو من ظلمات اتٞهالة، كنوٌر قلوبهم بضوء الإيداف. كصاركا ختَ أمة أخرجت للناس بعد أف كانوا في أسفل درجات اتٞاىلية. أعز الله سبحانو كتعافُ اللغة العربية من سائر اللغات كجعلها كسيلة لإرساؿ كلامو الفريد إفُ خلقو كما قاؿ سبحانو: ﴿إًانا أىنٍػىزلٍنىاهي قيػرٍآننا ى عىر بًيًّا لىىعلا ي كمٍ تىػعٍقًليوى ف ﴾) ُ ). أنزلو الله عزكجل بأسلوب ت٦تاز كفريد لا مثاؿ لو قبلو كبعده. كت٢ذا السبب فَ يقبل أحد من العرب كالعجم تٖدم القرآف الكرنً منذ نزكلو إفُ يومنا ىذا، كما قاؿ عزكجل: ﴿ىكإًفٍ ي كنٍػتيمٍ فًي ىريٍ و ب تً٦اا نىػازلٍنىا ى علىى ى عبٍدًىنا فىأٍتيوا بً ي سوىرةو مًنٍ مًثٍلًوً ﴾) ِ (. كمن ثم اعتًؼ بلغاء العرب كفصحائهم بعجزىم على الرغم من فصاحتهم كبلاغتهم، كأيقنوا أف ىذا الكلا ليس من كلا البشر بل ىو كلا رب البشر لذا أمر الله سبحانو كتعافُ عباده بالتدبر في آياتو كمعانيو كدلالتو كأسلوبو لأنو تْر فائض من اتٟكم كالأسرار، كلابد من التدبر كالتفكر لنيل الدرر ات١كنونة كالكنوز الثمينة منو. فهو ات١نبع الصافي الذم ينهل منو كل البشرية في حل ات١شاكل في عصرنا كفي تٚيع العصور في شتى مظاىر حياتهم.
Asian Research Index Whatsapp Chanel
Asian Research Index Whatsapp Chanel

Join our Whatsapp Channel to get regular updates.