موت العالمِ موت العالَم
وادریغا!دودمان قاسمی کالعل شب چراغ گم ہوگیا۔چمن زار دارالعلوم دیوبند کا گل سرسبد مرگ کی باد صرصر سے نذرخزاں ہوگیا،بزم علم وعرفان کی شمع فروزاں بجھ گئی،حسن بیان وخطابت کے ایوان میں زلزلہ آگیا،مسند وعظ ومصطبۂ ارشاد وہدایت بے رونق ہوگئے، یعنی ۱۷/جولائی کوحضرت مولانا قاری محمد طیب صاحب کم وبیش۸۸برس کی عمر میں عالم آب وگل کوخیرآباد کہہ کر عالم آخرت کی طرف منتقل ہوگئے۔اناﷲ واناالیہ راجعون۔ شب میں عشاء کی نمازکے بعد ہزاروں ماتم گساروں کے مجمع میں نمازجنازہ دارالعلوم کے احاطۂ مولسری میں ادا کی گئی اورپھرتدفین جدامجد نوراﷲ مرقدہ کے پہلو میں ہوئی، اس طرح گویا:
پہنچی وہیں پہ خاک کہ جس کاخمیر تھی
کل من علیہا فانoویبقیٰ وجہ ربک ذوالجلال والاکرام۔
حضرت مرحوم جب پیداہوئے، یہ دارالعلوم دیوبند کے اوج شباب کا زمانہ تھا۔ اساتذہ کرام اپنے اپنے فن میں یگانۂ روزگار تھے جن کے علم وفضل اور مہارت فن کا آوازہ ممالک غیر میں بھی دور دور تک پہنچا ہواتھا۔پھر اس دور کی ایک بڑی اوراہم خصوصیت یہ تھی کہ اصحاب درس وتدریس خود بھی روحانی اور باطنی کمالات کے حامل اورجامع ہوتے تھے، اوران کے علاوہ تھانہ بھون، سہارنپور اور دیوبند میں مستقل طورپرطریقت ومعرفت کی درس گاہیں قائم تھیں اور دارالعلوم جس کانام تھا وہ درحقیقت انہی دونوں قسم کے علوم وفنون کی تعلیم وتربیت گاہ تھا، غرض کہ ایک طرف یہ سرچشمہ ہائے فیض تھے جوپوری آب وتاب کے ساتھ رواں دواں تھے اوردوسری جانب حضرت مرحوم خانوادۂ قاسمی کے چشم و چراغ ہونے کے باعث ہرایک کے نور نظر اورلخت جگر تھے اورخود بھی ذاتی طورپر نہایت ذہین اور طباع، روشن ضمیر و نکتہ رس تھے اورطلب علم کاجوہر فطری رکھتے تھے، پھر کسر کس بات کی تھی، جوان ہوئے توحافظ قرآن اورقاری خوش الحان ہونے کے ساتھ ایک پختہ استعداد کے بالغ...
Divorce from a distressful and unhappy marital alliance implies emancipation from perpetual pain, abuse, agony and violence but the social stigma attached to a divorced woman casts its shadow for life in the patriarchal and paternalistic socio-cultural settings in Pakistan. Seeking a judicial redress for dissolution of marriage is a legal right that needs to be available equally to both men and women. However, Christian married couples who apply for a divorce, are left with no options except to invoke the charge of adultery under Christian Divorce Act 1869. Proving adultery as a ground for dissolution of marriage stands as an impediment entailing character assassination of the accused and narrows the application of divorce on other grounds, such as domestic violence, abandonment by husbands and cruelty. The clergy representing Christian community fully supports the ground of adultery for dissolution of Christian marriage and vehemently opposes any position that calls for inclusion of nofault divorce. _________
The study aims to examine the role of personal and social determinants in order to predict psychological well-being: moderating role of resilience among flood victims. For this purpose a sample of 400 individuals (male, n = 200, female, n =200) who experienced flashy flood were selected through purposive sampling technique from the Province of the Punjab-Pakistan. The study was based on cross sectional survey design. For data collection five scales including Multidimensional Scale of Perceived Social Support, Meaning in Life Questionnaire, Religiosity Scale, Ego Resiliency Scale and Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale were utilized to examine the direct and indirect impact of social support, religiosity, and meaning in life on psychological well-being: moderating role of resilience among study population. Pearson correlation, Multiple Regression analysis and independent sample t-test were applied to test the hypotheses. Findings of the study revealed that social support, religiosity, and meaning in life significantly predicted psychological well-being: moderating role of resilience among the flood victims (p<.01). The study also confirmed the moderating role of resilience between the relationship of meaning in life, religiosity and social support with psychological well-being (p<.01) among flood victims. Gender differences revealed that female participants were significantly higher on social support, psychological well-being, (p<.01), meaning in life and religiosity (p<.05), whereas male participants were significantly higher on resilience (p<.05). The study explored the role of meaning in life, religiosity and social support in resilience and psychological well-being. The present nature of the study is very important to manage the problems of flood victims in the disaster areas of Pakistan and other developing of the countries as well. It will provide guideline to the policy makers, researchers, health practitioners and forthcoming students and may become the part of library. The similar nature of researchers should be conducted at large level to give recommendations to resolve the psychological stress by counseling of the flood victims through clinical settings practically. This psychological and social support will enhance the resilience and well-being among the flood victims.